torsdag den 16. februar 2012

Gene Café

Så blev der indkøbt et stk. Gene Café og nu troede jeg det hele ville blive meget nemmere. Jeg blev dog hurtigt klogere.

Den første overraslelse var at opleve, hvor meget røg en kafferister kan lave, i en lejlighed på 3. sal.

Derudover var det svært at riste ensartet fra gang til gang. Mulighederne for variationer i ristning var jo nærmest uanede, så selvom der er mulighed for at styre både tid og temperatur, måtte jeg hurtigt konstatere, at det ikke er simpelt at riste ensartet fra gang til gang.


Der er forskel på om risteren er kold eller varm når der ristes. Mængden af kaffe påvirker ligeledes temperaturen. Hvis der er for lidt kaffebønner i tromlen, bliver temperaturen simpelthen ikke høj nok.

Nu hvor vi bor i hus, rister jeg udendørs og der påvirker vejret ligeledes ristningen en del. Det siger sig selv at både vind og temperatur har indflydelse på ristningen, men også luftfugtighed har indflydelse på det færdige resultat.

Som det fremgår af ovenstående, er jeg langt fra at mestre kafferistningens kunst. Jeg har dog ikke givet op, da det simpelt hen er for spændende at riste min egen kaffe.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar