fredag den 17. februar 2012

Endnu en udvidelse...

Omkring sommerferien 2011 var det ved at være tid til at der skulle ske noget nyt. Det var længe siden jeg havde købt nyt kaffeudstyr og jeg havde derfor lyst til at opgradere.

Jeg overvejede en del forskellige espressomaskiner, bl.a. en brugt Grimac Mia espressomaskine. Desværre var der noget galt med maskinen da jeg var ude for at se den, så den blev det ikke.

Efter en del overvejelser, endte jeg med det sikre valg, en Rancilio Silvia espressomaskine og en Rancilio Rocky grinder.

Desværre har jeg fundet ud af, at det ikke er helt nemt at brygge en god kop espresso. Ligesom med ristning af kaffe, er der mange parametre der påvirker det færdige resultat. Og det er en stor udfordring, kun at ændre én parameter ad gangen.

Ud over kaffebønnerne som naturligvis påvirker smagen af den færdige espresso, påvirkes espressoen også af kaffens formalingsgrad, af måden som kaffen stampes på, samt temperaturen når der brygges.

Man brygger ikke bare en espresso, så desværre vælger jeg ofte en hurtig kop kaffe fra min kaffe fuldautomat, fremfor at brygge en espresso på min espressomaskine. Det betyder igen at jeg ikke får øvet mig nok, så jeg er havnet i en ond cirkel.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar